Search This Blog

Polecany post

Green Book

Na pewno, być może, czyli „Green Book” Petera Farrelly'ego.

JUTRO IDZIEMY DO KINA (34)

JUTRO IDZIEMY DO KINA (34), czyli kolejny odcinek cyklu zapowiadającego premiery filmowe nadchodzącego weekendu. Gotowi? Tak więc zaczynamy.

Nie daj się zwieść pozorom. Podwójny kochanek (L'amant double, 2017) to perfekcyjnie zrealizowany zmysłowy thriller, którym twórca Basenu (Swimming Pool, 2003), Młodej i pięknej (Jeune & jolie, 2013) oraz 5x2 pięć razy we dwoje (5x2, 2004) powraca w szczytowej formie i podejmuje przewrotną grę z widzem. Światowa krytyka przyrównuje najnowszy film François Ozona do wczesnych filmów Romana Polańskiego, takich jak Dziecko Rosemary (Rosemary's Baby, 1968) czy Wstręt (Repulsion, 1965). Zwroty akcji i napięcie, jakie osiąga w swoim filmie francuski reżyser, sprawiły, że Podwójny kochanek spotkał się z entuzjastyczną reakcją widzów festiwalu w Cannes. 

Młoda, wrażliwa Chloé (Marine Vacth) zakochuje się w swoim terapeucie (Jérémie Renier). Kobieta nie ma przed nim tajemnic, a zafascynowany nią mężczyzna z czasem również całkowicie się odsłania, przekraczając granice swojej profesji. Kilka miesięcy później, gdy mieszkają już razem, Chloé zaczyna podejrzewać, że jej kochanek coś przed nią zataja. Odkrywając stopniowo jego kolejne tajemnice, sprowadza na siebie śmiertelne niebezpieczeństwo.

Film jest przeniesioną we francuskie realia ekranizacją kryminalnej powieści Lives of the Twins (1987) Joyce Carol Oates, napisanej pod pseudonimem Rosamond Smith. Porusza ulubione tematy amerykańskiej pisarki: tajemnic ludzkiej natury, seksu i mrocznych stron osobowości.

François Ozon szczerze przyznaje się do tej fascynacji twórczością Oates, jej precyzyjnego stylu, przenikliwych psychologicznych obserwacji, złożonych bohaterów i przemyślanej fabuły: „Zawsze przemawiało do mnie to, że jest grafomanką. Kiedy tylko odkryłem, że pod pseudonimem Rosamond Smith pisała kryminały, od razu się nimi zainteresowałem, wiedząc, że jej nieograniczona wyobraźnia może dostarczyć wspaniałej pożywki dla filmu. Wtedy właśnie natrafiłem na »Lives of the Twins«. Zachowałem główne założenie książki: kobieta odkrywa, że jej psychiatra i kochanek ma brata, który również jest terapeutą. Oates opowiada tę historię w bardzo realistyczny sposób, podczas gdy ja pozwoliłem sobie zapuścić się w psychiczne stany bohaterów, umieściłem akcję we Francji i dodałem na końcu medyczne objawienie. Jednak w dalszym ciągu film dotyczy ulubionych tematów amerykańskiej pisarki: neuroz, seksu, mrocznych stron podwójnych osobowości” – komentuje reżyser.

The Hollywood Reporter uznał Podwójnego kochanka za film „pełen stylu, sex appealu i smakowitego szaleństwa”. Z kolei Onet.pl dostrzegł w nim nieprzerwaną erotyczną szarżę, która nawet szefa jury, Pedro Almodóvara, powinna przyprawić o rumieńce. The Upcoming doceniło nowego Ozona za przepiękne ujęcia przeplatane z błyskotliwą ironią i radosnym brakiem dobrego smaku. Natomiast magazyn FILM uznał nowy obraz twórcy Scen łóżkowych (Scenes de lit, 1997) za największe objawienie tegorocznego festiwalu filmowego w Cannes, dzieło godne Złotej Palmy i wszystkich innych nagród, które pewnie spadną na nie w niedalekiej przyszłości.

François Ozon urodził się 15 listopada 1967 roku w Paryżu. Miłością do kina zaraził go ojciec, który z pasją rejestrował na taśmie 8 mm fragmenty z życia rodzinnego i organizował seanse filmowe, podczas których wspólnie oglądano jego dokonania. Ozon nie wahał się, wybierając kierunek studiów. Jest absolwentem wydziału filmoznawstwa na Sorbonie i słynnej szkoły filmowej FEMIS. Swoją przygodę z reżyserią zaczynał od filmów krótkometrażowych. Kilka z nich zostało nagrodzonych na międzynarodowych festiwalach (Léopard de Domain na MFF Locarno 1996 za Letnią sukienkę [Une Robe d'été, 1996], nagroda na festiwalu w Avignon za Sceny łóżkowe). Już wówczas w jego twórczości pojawiły się tematy znane z późniejszych, długometrażowych filmów: fascynacja fizycznością i seksualnością, obsesja śmierci, skłonność do przekraczania wszelkich tabu, odrzucanie przyjętych norm społecznych. Ozon nie sięga po nie z czystej potrzeby epatowania i wywoływania skandalu. Szokując, chce pokazać, że ludzka psychika jest skomplikowana, a ten, kto ją zgłębia nie może cofać się przed podejmowaniem niewygodnych tematów. By coś odkryć, trzeba wypaść z utartych kolein. Jaka jest prawdziwa natura człowieka?

Odpowiedzi na to pytanie Ozon obsesyjnie szuka w swoich filmach. Łącząc wizualny minimalizm z upodobaniem do czarnej groteski i makabry, wprowadza drażniący dysonans, który, choć może być irytujący dla widza, nie pozwoli mu pozostać obojętnym.


Podwójny kochanek | L'amant double (tytuł oryginalny) ● Belgia, Francja 2017 ● 25 sierpnia 2017 (Polska) 26 maja 2017 (świat) ● 110' ● thriller ● 15 lat ● napisy (2D) 

● reż. i scen. François Ozon ● zdj. Manuel Dacosse ● muz. Philippe Rombi ● wyst.: Marine Vacth, Jérémie Renier, Jacqueline Bisset, Myriam Boyer, Dominique Reymond, Fanny Sage, Jean-Édouard Bodziak

● Seanse w kinie SOKÓŁ, Nowy Sącz: 25 sierpnia – 31 sierpnia g. 19:10

A więc mamy to! Podwójny kochanek François Ozona zyskuje w przededniu otwarcia kolejnego weekendu premier status filmu tygodnia, a sam film zostanie wkrótce przepuszczony przez recenzenckie sito Synekdochy, Nowy Sącz. Poniżej zestawienie pozostałych produkcji wchodzących do repertuaru sądeckich kin.

[BARRY SEAL: KRÓL PRZEMYTU]

Film opowiada prawdziwą historię. W tym sensacyjnym dramacie Tom Cruise wciela się w postać Barry’ego Seala, człowieka, który swoją biografią mógłby obdzielić kilka osób. W wieku piętnastu lat był pilotem, jednym z najzdolniejszych, najlepszych pilotów Ameryki, miał na koncie również udział w wojnie w Wietnamie. Pracował na usługach kolumbijskiego kartelu narkotykowego Medellín oraz dla… CIA. Za głowę Seala słynny baron narkotykowy Pablo Escobar wyznaczył nagrodę w wysokości pół miliona dolarów. Za przywiezienie go do Kolumbii żywego – milion dolarów. Tłem historii jest wielka polityka, w której przewijają się najważniejsze nazwiska Ameryki.

(tytuł oryginalny) American Made ● USA 2017 ● 25 sierpnia 2017 (Polska) 16 sierpnia 2017 (świat) ● 115' ● dramat, polityczny ● 15 lat ● napisy (2D) 

● reż. Doug Liman ● scen. Gary Spinelli ● zdj. César Charlone ● muz. Christophe Beck ● wyst.: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, E. Roger Mitchell, Jesse Plemons, Lola Kirke, Alejandro Edda, Benito Martinez

● Seanse w kinie HELIOS, Nowy Sącz: 25 sierpnia – 27 sierpnia g. 12:45, 17:45, 20:30; 28 sierpnia g. 12:45, 17:30, 22:00; 29 sierpnia – 31 sierpnia g. 12:45, 17:45, 20:30




[DWIE KOBIETY]

Claire (Catherine Frot), samotna matka przed pięćdziesiątką, wiedzie nudne, monotonne życie. Każdy kolejny dzień niczym nie różni się od poprzedniego. Wszystko zmienia się w momencie, gdy bohaterka odbiera telefon od Beatrice (Catherine Deneuve), siedemdziesięcioparoletniej kobiety, która kilka dekad temu była kochanką jej ojca. Szybko okazuje się, że Beatrice jest całkowitym przeciwieństwem Claire, ale obie panie łączy o wiele więcej, niż mogłyby przypuszczać...

(tytuł oryginalny) Sage femme ● Francja 2017 ● 25 sierpnia 2017 (Polska) 14 lutego 2017 (świat) ● 117' ● dramat ● 15 lat ● napisy (2D)

● reż. i scen. Martin Provost ● zdj. Yves Cape ● muz. Grégoire Hetzel ● wyst.: Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet, Quentin Dolmaire, Mylène Demongeot, Pauline Étienne, Pauline Parigot, Marie Gili-Pierre

● Seanse w kinach: SOKÓŁ, Nowy Sącz: 25 sierpnia – 31 sierpnia g. 17:00



[SYNALEK]

Rodzice Vincenta (Thomas Solivéres) traktują go jak małego chłopca, mimo, że dawno skończył 18 lat. Kiedy ich syn zostaje porzucony przez swoją pierwszą, wielką miłość i wpada w czarną rozpacz, postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce. Przecież nikt lepiej nie obrzydzi wrednego dziewuszyska, niż kochający nad życie rodzice! Szybko układają program miłosnego detoksu, który jest tak wyczerpujący i intensywny, że nie oprze się mu żadne złamane serce... Wszystkie chwyty dozwolone!

(tytuł oryginalny) Mon poussin ● Francja 2017 ● 25 sierpnia 2017 (Polska) 28 czerwca 2017 (świat) ● 97' ● komedia ● 15 lat ● napisy (2D) 

● reż. Frédéric Forestier ● scen. Frédéric Forestier, Romain Protat ● zdj. Jean-Paul Agostini ● muz. Matthieu Gonet ● wyst.: Pierre-François Martin-Laval, Isabelle Nanty, Thomas Solivéres, Manon Valentin, Leslie Medina, Jean-Michel Lahmi

● Seanse w kinach: SOKÓŁ, Nowy Sącz: 25 sierpnia – 31 sierpnia g. 18:50



To tyle na dzisiaj, recenzja filmu tygodnia już wkrótce, do zobaczenie w następnym odcinku, a jutro... idziemy do kina.

Szczegółowe informacje na temat aktualnego repertuaru znajdziecie na stronach internetowych sądeckich kin. Natomiast więcej filmów oczywiście na www.synekdochanowysacz.blogspot.com, www.facebook.com/StowarzyszenieDlaMiasta, www.sadeczanin.info

(oprac. Bartosz Szarek)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz