Search This Blog

Polecany post

Green Book

Na pewno, być może, czyli „Green Book” Petera Farrelly'ego.

JUTRO IDZIEMY DO KINA (40): Dramat w rytmie trans

JUTRO IDZIEMY DO KINA (40), czyli kolejny odcinek cyklu zapowiadającego premiery filmowe nadchodzącego weekendu. Gotowi? Tak więc zaczynamy.

KLIKNIJ, by odtworzyć


Fantastyczna kobieta (Una mujer fantástica, 2017) była jednym z większych wydarzeń tegorocznego Berlinale. Mocny, poruszający i oryginalny film Sebastiana Lelio szybko wyrósł na miarę jednego z festiwalowych faworytów. W kuluarach szeptano, że grająca główną rolę Daniela Vega ma szansę zgarnąć nagrodę dla najlepszej aktorki. Byłby to nie tylko triumf chilijskiego kina, komplement dla reżysera czy uznanie talentu debiutującej w tak znaczącej filmowej roli Vegi. Byłaby to pierwsza nagroda aktorska dla transseksualnej artystki.

Choć w Berlinie Vega nagrody aktorskiej nie dostała, film wyjechał z naręczem nagród: Jury ekumenicznego, Nagrodą Teddy i Srebrnym Niedźwiedziem za najlepszy scenariusz. Po nagrodach w San Sebastián i fantastycznym przyjęciu na festiwalu w Toronto, gdzie Vegę uznano za jedno z objawień, coraz więcej popularnych i opiniotwórczych amerykańskich stron zastanawia się, czy zostanie ona pierwszą trans-aktorką nominowaną do Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Pytanie nie brzmi „czy powinna” – to jest jasne. Tylko, czy w jedynie pozornie postępowych Stanach Zjednoczonych to możliwe?

W Fantastycznej kobiecie Vega zachwyca nie tylko grą, ale i głosem. Słychać ją zarówno w arii Sposa son disprezzata Giacomellego, jak i w utworze Arethy Franklin (You Make Me Feel Like) A Natural Woman. Prywatnie ultra kobieca, starannie umalowana, ubrana w stylu retro „Vega jest w centrum niemal każdego ujęcia. Zbliżenia podkreślają jej błyskotliwość (...) jest jak słodsza, delikatniejsza wersja Tracey Emin” – zachwycał się jej rolą recenzent The Guardian, Ryan Gilby. Podobnego zdania jest sam twórca, dla którego jego własny film, jak przyznaje w licznych wywiadach, jest zarówno celebracją, jak i obserwacją głównej bohaterki: Mariny Vidal: „Co widzą widzowie, gdy patrzą na Marinę? Kobietę, mężczyznę, czy ich sumę? Widzą ludzką istotę, która na ich oczach nieustannie się zmienia, która płynie, wibruje i modyfikuje siebie. To, co widzą, nie jest dokładnie tym, co widzą. To sprawia, że Marina staje się wirem, który absorbuje fantazje i pragnienia widza, zaprasza do odkrywania granic ich empatii” – komentuje reżyser.

Film otwierają ujęcia wodospadu Iguazú – wspólna wycieczka do tego cudu natury ma być prezentem Orlanda (Francisco Reyes) dla znacznie od niego młodszej partnerki Mariny (Daniela Vega). Pretekstem są jej urodziny, które para spędza w Santiago na romantycznej kolacji i tańcach. Po powrocie do mieszkania mężczyzna nieoczekiwanie słabnie. Marina zabiera go do szpitala, gdzie musi skonfrontować się z rodziną Orlanda, a także z wrogo nastawioną służbą zdrowia i policją. Wskutek tragicznych wydarzeń musi zawalczyć o prawo do swojego uczucia, godności, a nawet przeżywania żałoby.

Sebastián Lelio (ur. 1974), chilijski reżyser i scenarzysta, członek Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Jego pełnometrażowy debiut – Święta rodzina (La Sagrada familia, 2005) – swoją premierę miał na festiwalu filmowym w San Sebastian, a potem wyświetlany był na wielu festiwalach na całym świecie, przynosząc reżyserowi nagrody i uznanie. W 2006 roku film otrzymał m.in. nagrodę publiczności na festiwalu Era Nowe Horyzonty. Scenariusz kolejnego obrazu, Narodzenie (Navidad, 2009), Lelio napisał dzięki stypendium festiwalu filmowego w Cannes, a jego premiera miała miejsce w sekcji Quinzaine des Réalisateurs canneńskiej imprezy. W 2011 na festiwalu w Locarno odbyła się premiera Roku tygrysa (El Año del tigre, 2011). W tym czasie Lelio otrzymał stypendium fundacji Guggenheima oraz wsparcie DAAD Berliner Künstlerprogramm.

Czwartym filmem reżysera była Gloria (2013), nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie za najlepszą rolę kobiecą w 2013 roku. Film ten był reprezentantem Chile w walce o Oscara i o nagrody Goi. The National Board of Review, działająca od ponad 100 lat organizacja non-profit, która skupia specjalistów z branży filmowej, uznała Glorię za jeden z pięciu najlepszych filmów roku. Otrzymał on też nominację do Independent Spirit Award w kategorii najlepszy film zagraniczny.

Fantastyczna kobieta jest jego piątym filmem pełnometrażowym. Obecnie Lelio kończy pracę nad swoim nowym filmem, Disobedience (2017), pierwszym anglojęzycznym w jego karierze. W rolach głównych wystąpią Rachel McAdams i Alessandro Nivola.

Tak więc Fantastyczna kobieta Sebastiána Lelio zyskuje w przededniu otwarcia kolejnego weekendu premier status filmu tygodnia, a sam film zostanie wkrótce przepuszczony przez recenzenckie sito Synekdochy, Nowy Sącz. A na koniec, w „gif-owym” skrócie, zestawienie wszystkich nowości wchodzących do repertuaru sądeckich kin.       



To tyle na dzisiaj, recenzja filmu już wkrótce, do zobaczenie w następnym odcinku, a jutro... idziemy do kina.

Szczegółowe informacje na temat pozostałych premier tygodnia, jak również aktualnego repertuaru znajdziecie na stronach internetowych sądeckich kin: kino-sokol.pl, helios.pl, kino.ckkrynica.pl i ldk.limanowa.pl. Natomiast więcej filmów bezwzględnie na synekdochanowysacz.blogspot.com, facebook.com/StowarzyszenieDlaMiasta i sadeczanin.info.

(oprac. Bartosz Szarek, materiały dystrybutora)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz