Search This Blog

Polecany post

The Square

YOU HAVE NOTHING?, czyli „The Square” Rubena Östlunda.

JUTRO IDZIEMY DO KINA (37)

JUTRO IDZIEMY DO KINA (37), czyli kolejny odcinek cyklu zapowiadającego premiery filmowe nadchodzącego weekendu. Gotowi? Tak więc zaczynamy.

KLIKNIJ, by odtworzyć


Co łączy przystojnego kuratora muzeum w Sztokholmie, zafascynowaną nim amerykańską dziennikarkę, małego chłopca, którego niesłusznie posądzono o kradzież, oraz udającego małpę artystę?

The Square (2017) to czarna komedia nagrodzona Złotą Palmą festiwalu w Cannes. Film Rubena Östlunda z Elisabeth Moss (seriale Opowieść podręcznej [The Handmaid's Tale, 2017-] i Tajemnice Laketop [Top of the Lake, 2013-]), Dominikiem Westem (Dumni i wściekli [Pride, 2014, M. Warchus]) i Claesem Bangiem w rolach głównych, wywołał zachwyty i dziki śmiech podczas pokazu w Cannes. Śmiali się widzowie i śmiało się jury, w którym o nagrodach decydowali Pedro Almodóvar, Maren Ade, Paolo Sorrentino i Park Chan-wook. Östlund serią komicznych sytuacji sportretował współczesny świat, doprowadzając do czołowego zderzenia politycznej poprawności z tym, co w każdym z nas dzikie i zwierzęce. Oferując nieoczekiwany bonus w postaci jednej z najśmieszniejszych erotycznych scen roku – a może nawet wszech czasów – szwedzki reżyser stworzył jeden z najzabawniejszych filmów pokazanych i wyróżnionych główną nagrodą najważniejszego festiwalu filmowego na świecie.

Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji THE SQUARE, z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunek okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.

„Christian jest pełen wewnętrznych sprzeczności: jego słowa pełne są idealizmu, ale zachowuje się cynicznie, jest jednocześnie silny i słaby… Podobnie jak ja jest rozwiedzionym ojcem dwójki dzieci, pracującym w kulturze i poświęcającym się egzystencjalnym i społecznym kwestiom, o których traktuje »The Square«. Jest przekonany, że THE SQUARE jest przełomowym pomysłem i pragnie, by sztuka dostarczała ludziom nowych refleksji, ale jednocześnie jest społecznym kameleonem, który wie, jak wykorzystywać swój wysoki społeczny status w instytucji i jak poruszać się pomiędzy oczekiwaniami sponsorów, gości muzeum, artystów, itd. Christian musi odpowiadać sobie na te same pytania, co my wszyscy – co to znaczy być odpowiedzialnym, co znaczy ufać i być godnym zaufania, co to znaczy zachowywać się moralnie? I kiedy napotyka na problem, jego zachowania stoją w sprzeczności z moralnymi zasadami, które wyznaje. Christian to chodząca sprzeczność, podobnie jak wielu z nas. Na koniec filmu musimy ocenić, czy odrobił swoją lekcję” – komentuje reżyser.

FILM określił nowego Östlunda jako nietuzinkowy, zabawny i lekki, będący przy tym także ciekawym i ostrym komentarzem społecznym i obrazem, o którym naprawdę chce się dyskutować. KINOFILIA uznała sceny w filmie za prawdziwe magnetyzujące, „gdy czas się zatrzymuje, świat przestaje istnieć, a widz zostaje przykuty do ekranu, z fascynacją obserwując wydarzenia i zastanawiając się, w jakim kierunku to dalej podąży”. Z kolei dla THE HOLLYWOOD REPORTER The Square to „pełen energii i prowokacyjny film analizujący granice politycznej poprawności, wolności twórczej i wolności słowa w dzisiejszym świecie”.

Ruben Östlund stał się znany z pełnego humoru i celności portretowania społecznych zachowań człowieka, a także z wyrafinowanego stosowania w filmach programu Photoshop i innych narzędzi do przetwarzania obrazu. Jego fabularny debiut Gitarrmongot (2004) otrzymał nagrodę FIPRESCI na festiwalu filmowym w Moskwie w 2005 roku. Jego kolejny film, Mimowolnie (De Ofrivilliga, 2008), miał swoją premierę w canneńskiej sekcji Un Certain Regard. Trafił potem do dystrybucji w ponad 20 krajach oraz pokazywany był na wielu festiwalach, przynosząc Östlundowi międzynarodowe uznanie.

Dwa lata później zdobył Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie za Incydent w banku (Händelse vid bank, 2009), krótki film, w którym każdy ruch kamery został wygenerowany komputerowo w postprodukcji. Premiera jego trzeciego filmu pełnometrażowego, Gra (Play, 2011), miała miejsce w sekcji Quinzaine des Réalisateurs podczas festiwalu w Cannes, gdzie film otrzymał nagrodę Coup de coeur. Gra pokazywana była też w Wenecji i Toronto oraz na licznych innych festiwalach, gdzie zdobywała nagrody i uznanie międzynarodowej publiczności. Wśród wyróżnień dla tego filmu była m.in. nominacja do nagrody LUX Europejskiego Parlamentu czy Nordic Prize, najbardziej prestiżowy laur w Skandynawii. Jego czwarty film, Turysta (Force Majeure, 2014), miał premierę w sekcji Un Certain Regard w Cannes i otrzymał tam Nagrodę Jury. Pokazywany był potem na całym świecie, otrzymał 16 nagród dla Najlepszego Filmu. Był także nominowany do Złotego Globu i znalazł się na oscarowej shortliście. Dystrybuowano go w ponad 70 krajach.

The Square to czwarta pełnometrażowa fabuła w dorobku reżysera, nagrodzona już Złotą Palmą na festiwalu w Cannes 2017 oraz reprezentująca Szwecję w wyścigu do Oscarów 2018.

Tak więc The Square Rubena Östlunda zyskuje w przededniu otwarcia kolejnego weekendu premier status filmu tygodnia, a sam film zostanie wkrótce przepuszczony przez recenzenckie sito Synekdochy, Nowy Sącz. A poniżej, w „gif-owym” skrócie, zestawienie wszystkich nowości wchodzących do repertuaru sądeckich kin.       



To tyle na dzisiaj, recenzja filmu już wkrótce, do zobaczenie w następnym odcinku, a jutro... idziemy do kina.

Szczegółowe informacje na temat pozostałych premier tygodnia, jak również aktualnego repertuaru znajdziecie na stronach internetowych sądeckich kin: kino-sokol.pl, helios.pl, kino.ckkrynica.pl i ldk.limanowa.pl. Natomiast więcej filmów bezwzględnie na synekdochanowysacz.blogspot.com, facebook.com/StowarzyszenieDlaMiasta i sadeczanin.info

(oprac. Bartosz Szarek)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz